كد اقتصادي

ما در اين سايت كليه مقالات مربوط به ثبت شركت ، ثبت برند را به اشتراك ميگذاريم

یکشنبه ۲۳ شهریور ۰۴

كد اقتصادي

۶۶ بازديد

كد اقتصادي چيست؟
 

كد اقتصادي، شماره‌اي ۱۲ رقمي است كه براي اشخاص حقيقي و حقوقي كه به توليد كالا يا ارائه خدمات مي‌پردازند اختصاص داده مي‌شود.

 

كد اقتصادي جهت شناسايي شخص، شركت يا موسسه در واحد مالياتي استفاده مي‌شود و تمامي شركت‌هاي ثبت شده،  ملزم به اخذ كد اقتصادي هستند.

 

هر شركت يا موسسه بعد از اينكه به ثبت رسيد و آگهي تاسيس آن در روزنامه رسمي منتشر گرديد، بايد حداكثر ظرف ۲ ماه در اداره ماليات حوزه‌اي كه به آدرس شركت يا موسسه مرتبط است، تشكيل پرونده داده و نسبت به اخذ كد اقتصادي اقدام نمايد.

 

مدارك لازم جهت دريافت كد اقتصادي شركت ها

 

۱- تصوير برابر اصل شناسنامه و كارت ملي تمامي شركاء و سهامداران شركت

 

۲- گواهي امضاء دارندگان حق امضاء مجاز شركت خطاب به اداره ماليات

 

۳- يك نسخه تكميل شده از دفترچه تقاضاي اخذ كد اقتصادي موديان حقوقي

 

۴- تصوير برابر اصل اجاره نامه كد رهگيري دار و هولوگرام دار محل شركت (در اجاره نامه مذكور، مستاجر بايد شركت باشد) 

 

۵- تصوير برابر اصل كليه مدارك ثبتي شركت اعم از اساسنامه، شركتنامه، تقاضانامه، صورتجلسه مجمع عمومي موسسين شركت، صورتجلسه هيات مديره شركت، روزنامه رسمي ثبت شركت و روزنامه رسمي ثبت تغييرات شركت

 

مراحل اخذ كد اقتصادي

 

۱- تكميل مدارك مورد نياز براي اخذ كد اقتصادي

 

براي اخذ كد اقتصادي مداركي كه در توضيحات قبلي ذكر نموديم را بصورت كامل در ۲ نسخه تهيه نماييد كه يكي از اين نسخه‌ها را بايد به قسمت تشكيل پرونده كد اقتصادي در ادارات مالياتي تحويل دهيد و نسخه دوم را نيز بايد به قسمت مستغلات اداره مالياتي تحويل دهيد 

 

۲- مراجعه به اداره ماليات

 

پس از تكميل تمام مدارك لازم بايد به اداره مالياتي كه با توجه به مركز اصلي شركت تعيين مي‌شود مراجعه نماييد و اين نكته مهم را در نظر بگيريد كه با توجه به رويه‌اي كه چند وقتي هست در ادارات مالياتي تهران مرسوم شده، براي تشكيل پرونده مالياتي شركت‌ها به جهت اخذ كد اقتصادي اشخاص حقوقي، حضور شخص مديرعامل و يا يكي از دارندگان امضاء مجاز شركت الزامي است و حضور وكيل (چه وكيل مدني و چه وكيل دادگستري) در اين مرحله پذيرفتني نيست. 

 

۳- بررسي مدارك و مراجعه به قسمت مستغلات

 

پس از آنكه اقدام به تشكيل پرونده مالياتي نموديد، كارشناس اداره امور مالياتي برگه معرفي نامه به شما ارائه مي‌نمايد تا با اين برگه به قسمت مستغلات اداره مالياتي مراجعه نماييد و با تشكيل پرونده مربوطه در اين قسمت وارد فاز بعدي مي‌شويد.

 

نكته مهم: دقت كنيد تشكيل پرونده در قسمت ماليات براي اين منظور است كه اداره ماليات بتواند از ملك محل شركت، ماليات بر اجاره دريافت نمايد

 

۴- قرار گرفتن در نوبت بازديد كارشناس اداره ماليات به جهت راستي آزمايي

 

پس از آنكه در قسمت مستغلات، پرونده مالياتي را تشكيل بدهيد در نوبت بازديد كارشناس اداره ماليات قرار مي‌گيريد.

 

در اين زمان كارشناس از سوي اداره ماليات به محل شركت شما اعزام مي‌گردد (معمولاً بصورت سرزده و بدون هماهنگي قبلي) تا از محل شركت شما بازديد نمايد.

 

در واقع كارشناس نسب به وجود واقعي شركت شما در آدرس رسمي شركت راستي آزمايي ميكند و گزارش بازديد خود را بصورت مكتوب به اداره ماليات تحويل مي‌دهد.

 

۵- پاسخ اداره مستغلات به قسمت تشكيل پرونده

 

در پاسخ به نامه قسمت تشكيل پرونده مالياتي، قسمت مستغلات نامه‌اي مكتوب ارائه مي‌نمايد مبني بر اينكه از محل شركت مربوطه بازديد به عمل آمده و راستي آزمايي صورت گرفته است.

 

در نتيجه تخصيص كد اقتصادي به شركت مربوطه بلامانع است (البته اگر واقعاً بلامانع باشد، وگرنه اعلام مي‌نمايد كه شركت در محل مذكور وجود خارجي ندارد كه در اينصورت آغاز مشكلات بعدي براي شركت متقاضي اخذ كد اقتصادي خواهد بود).

 

۶- مرحله پاياني و تخصيص كد اقتصادي

 

پس از اتمام موفقيت آميز مراحل پيش گفته، كد اقتصادي ۱۲ رقمي كه كدي انحصاري است، از سوي اداره ماليات به شركت متقاضي اخذ كد اقتصادي اختصاص داده مي‌شود.

 
هزينه دريافت كد اقتصادي جديد براي شركت چقدر است ؟
لازم به ذكر است كه پروسه دريافت كد اقتصادي و كليه امور مالياتي بنا بر اعلام سازمان امور مالياتي كشور رايگان مي باشد و هيچ شخص حقيقي و حقوقي نبايد جهت ثبت نام و دريافت كد اقتصادي از شما وجهي دريافت نمايد.

نحوه پيش ثبت نام كد اقتصادي
در بازه فرصت دو ماهه پس از ثبت شركت شما بايد براي دريافت شناسه اقتصادي اقدام كنيد. اولين مرحله مراجعه به سايت سازمان امور مالياتي كشور و پيش ثبت‌نام در سامانه عمليات الكترونيكي موديان مالياتي است.
پس از وارد كردن اطلاعات پايه در اين مرحله ۷ روز فرصت داريد كه اطلاعات خود را تاييد كنيد. توجه داشته باشيد در صورت عدم تاييد اطلاعات در بازه زماني مذكور پرونده شما به صورت خودكار حذف مي‌شود.
در صورتي كه مدارك شما كامل نباشد نيز بايد اظهارنامه خود را ارائه كنيد و اين موضوع مانع ارائه به‌موقع اظهارنامه نيست.

صحت سنجي اطلاعات چقدر طول مي كشد؟
اطلاعات شما در اين مرحله با استعلام گرفتن از منابع مختلف سازماني بررسي مي‌شود و در صورت كشف مغايرت موضوع از طريق پيامك به شما اطلاع‌رساني مي‌شود. دريافت اين پيامك به منزله اين است كه شما بايد دوباره وارد مرحله پيش ثبت‌نام شده و مراحل آن را مجددا طي كنيد.

توليد و ارسال اطلاعات كاربري
با عبور از مرحله قبل و تاييد كامل اطلاعات شما نام كاربري و كلمه عبور اختصاصي شما توليد مي‌شود و از طريق پيامك برايتان ارسال خواهد شد. بديهي است اين اطلاعات محرمانه بوده و مسئوليت هرگونه سوء استفاده از آن بر عهده شماست.

نحوه ثبت نام الكترونيكي كد اقتصادي
حالا بايد با اطلاعات خود وارد سامانه ثبت نام شويد و اطلاعات مربوط به بنگاه اقتصادي خود را تكميل كنيد. در اين مرحله امكان ويرايش اطلاعات پايه را نيز خواهيد داشت. پس از تكميل همه اطلاعات خواسته‌شده اطلاعات وارد شده را تاييد نهايي كنيد.

صحت سنجي ميداني چيست؟
در اين مرحله اطلاعات شما در واحدهاي ميداني سازمان امور مالياتي بررسي مي‌شود و در صورت مغايرت براي شما پيامكي جهت اصلاح موارد ارسال مي‌شود. در صورت تاييد كامل اطلاعات ثبت نام شما كامل شده است و مي‌توانيد به صورت الكترونيكي براي سازمان اظهارنامه ارسال كنيد.

چرا اخذ كد اقتصادي بسيار مهم و ضروري است؟
۱) شركت شما هنگامي كه تصميم به انعقاد قراردادهاي پر منفعت با شركت ها و سازمان هاي كوچك و بزرگ دارد، از سوي اين شركت ها و سازمان ها حتما با درخواست ارائه كد اقتصادي مواجه مي شود و چنانچه نخواهيد يا نتوانيد اين كد را ارائه دهيد، بدون ترديد از انعقاد يك قرارداد جذاب و پر منفعت محروم مي شويد و طبيعتا با توجه به بازار پر رقابت امروزه، رقباي شما به راحتي جاي شما را مي گيرند و اين فرصت سوزي ها گاها جبران ناپذير است
۲) فلسفه وجودي اكثر غريب به اتفاق شركت ها، حضور فعال و رقابت در كسب و كارهاي مختلف است و يكي از مهمترين ميدان هاي رقابت حضور در مناقصات و مزايده ها است كه براي حضور موفق در بسياري از پر سودترين مناقصات و مزايده ها، داشتن گريد و رتبه بندي شركت است. يعني شركت شما از سوي دستگاه مناقصه گذار يا برگزار كننده مزايده تنها در صورتي مجاز به حضور و ارائه رزومه و پاكت پيشنهادي قيمت است كه داراي گريد باشد و قبل از آن براي اينكه بتوانيد براي رتبه بندي و اخذ گريد شركت خود اقدام نماييد، لازم است كه براي شركت خود حتما كد اقتصادي دريافت كرده باشيد
۳) در بسياري از موارد تجار و شركت ها براي انجام امور حرفه اي و همچنين براي كسب درآمد و سود نياز به واردات و صادرات دارند و به همين دليل نيازمند كارت بازرگاني هستند و براي اينكه بتوانند كارت بازرگاني دريافت نمايند لازم است كه قبلا اقدام به اخذ كد اقتصادي نموده باشند
۴) شايد بتوان گفت مهمترين دليل اخذ كد اقتصادي دوري از مشكلات و گرفتاري هاي مالياتي است!
زيرا همانطور كه مي دانيد طبق قوانين، هر شخص تاجري و نيز هر شركت، موسسه و سازماني كه به نحوي در كشورمان به فعاليت مي پردازد، مكلف است وظايف و تكاليف مالياتي خود را طبق قانون و در موعد مقرر انجام دهد تا علاوه بر اينكه دچار مشكلات مالياتي نشود، بتواند از برخي معافيت هاي قانوني مالياتي نيز بهره مند گردد.
يكي از مهمترين اين وظايف و تكاليف مالياتي، تكميل و ارسال اظهارنامه مالياتي طبق مقررات قانوني ور موعد مقرر است. در حال حاضر براي ارسال اظهارنامه مالياتي هر سال، حداكثر فرصتي كه براي اشخاص حقيقي در نظر گرفته شده است پايان خردادماه سال بعد و حداكثر فرصتي كه براي اشخاص حقوقي در نظر گرفته شده است پايان تير ماه سال بعد است و براي ارسال اظهارنامه مالياتي يكي از ضروري ترين و مهمترين اطلاعاتي كه در سامانه اداره ماليات و در فرمهاي مربوطه بايد وارد نماييد تا بتوانيد با موفقيت اظهارنامه مالياتي خود را ارسال كنيد ارائه كد اقتصادي است و اگر اين كد را نداشته باشيد نمي توانيد اظهارنامه را ارسال كنيد و در نتيجه ضمن اينكه از معافيت هاي مالياتي بهره مند نمي شويد، به احتمال بسيار زياد ماليات شما بصورت علي الراس محاسبه مي شود كه ممكن است بسيار بيشتر از مقدار واقعي مالياتي باشد كه در اصل بايد مي پرداختيد.

كاربردهاي اصلي كد اقتصادي براي امور مهم تجاري عبارتند از:
_ اخذ كارت بازرگاني.
_ شركت در مزايده ها.
_ صدور فاكتور.
_ باز كردن حساب در بانك
_ شركت در مناقصات
_اخذ قرارداد با شركتها دولتي
 
مزاياي اخذ كد اقتصادي:
_ كد اقتصادي شماره اي است كه به وسيله سازمان امور مالياتي به فعالان اقتصادي داده مي شود و هم چون شماره شناسايي اين افراد در سازمان مالياتي محسوب مي شود.
_  به واسطه ي كد اقتصادي سازمان امور مالياتي كشور مي تواند دفاتر قانوني، صورتحسابها و فاكتورهاي صادر شده را راحت تر بررسي كند.
_ از ديگر مزاياي كد اقتصادي كسب مجوز براي فعاليت هاي تجارتي و پرداخت حقوق دولت در قالب ماليات و جلوگيري از رقابتها و تلاشهاي ناسالم است.
اشخاصي كه مكلف به اخذ كد اقتصادي اند:
_ تمامي اشخاص حقوقي كه در زمينه ي توليد، مونتاژ، صادرات و واردات، توزيع كالاها و امور خدماتي فعاليت دارند.
_ تمامي اشخاص حقيقي كه در زمينه توليد، مونتاژ، صادرات و واردات، توزيع كالا و خدمات فعالند.
اشخاص حقيقي بايد داراي پروانه ي كسب و كار از مراجع مربوطه بوده و محل فعاليت تجاري داشته باشند و شرايط لازم را براي اخذ كد اقتصادي داشته باشند.
مطابق مصوبه اخير مجلس، چنانچه شركتها مراحل اخذ كد اقتصادي را انجام ندهند و اين كد را دريافت نكنند از معافيتهاي مالياتي كه در ماده 105 قانون سازمان مالياتي كشور قيد شده بي بهره خواهند بود. به موجب ماده 105 قانون سازمان مالياتي كشور " درآمد شركتها و درآمد ناشي از فعاليتهاي انتفاعي ساير اشخاص حقوقي از منابع مختلف در ايران يا خارج از ايران تحصيل مي شود، پس از وضع زيانهاي (هزينه ها) حاصل از منابع غير معاف و كسر مالياتهاي مقرر به استثناي مواردي كه طبق مقررات اين قانون داراي نرخ جداگانه اي مي باشد مشمول ماليات حداكثر به نرخ 25 درصد خواهند بود."


مدارك مورد نياز براي درخواست كد اقتصادي اشخاص حقيقي:
_ درخواست كتبي.
_ سه قطعه عكس 2*3 متقاضي.
_ كپي از پروانه كسب.
_ كپي از تمامي صفحات مدارك شناسايي.
_ پرداخت مبلغ 10000 ريال و ارايه فيش پرداختي.
_تكميل فرم اطلاعات هويتي اشخاص حقيقي.
_ كپي كارت اقتصادي قبلي يا فيش كامپيوتري.


مدارك مورد نياز براي درخواست كد اقتصادي اشخاص حقوقي:
_ درخواست كتبي شركت.
_ روزنامه ي رسمي كه آگهي تأسيس شركت در آن درج شده باشد.
_ فيش پرداختي به مبلغ 10000 ريال.
_ كپي از تمامي صفحات شناسنامه.
_ تنظيم فرم اطلاعات هويتي اشخاص حقوقي
_كپي كارت اقتصادي قبلي يا فيش كامپيوتري.
مراحل  و مدارك لازم براي دريافت كد اقتصادي:
_ تكميل دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارايي
_ تكميل فرم ب مربوطه از واحد ثبت و شناسايي اداره داراي
_كپي اساسنامه و آگهي تأسيس شركت
_ كپي از مدارك شناسايي اعضاي هيأت مديره
_ كپي اظهارات شركت و پرانه بهره بداري يا مجوز تأسيس
_كپي سند مالكيت اقامتگاه قانوني شركت
_ پرداخت ماليات حق تمبر به اداره دارايي
مدارك تكميل شده را همراه با فرم اطلاعات هويت اشخاص حقيقي به حوزه مالياتي تحويل داده و سپس سر مميزي مالياتي آنها را بررسي مي كند. بعد از تأييد و ثبت در دفتر حوزه، در قبال دريافت مدارك رسيدي را صادر مي كند و آن را تحويل مي دهد.سپس مدارك به اداره ي نظارت و پي گيري تحويل داده و اين اداره آنها را به اداره كل اطلاعات و خدمات مالياتي واداره شماره اقتصادي ارسال كرده و مسئولان مربوطه بعد ازبررسي مدارك، كارت كد اقتصادي را صادر مي كنند.
در رابطه با اشخاص حقوقي نيز همينطور. بعد از تهيه كارت و كامل نمودن فرم اطلاعات هويتي اشخاص حقوقي كه توسط مدير عامل يا وكيل قانوني تنظيم و با مهر شركت ممهور شده را به حوزه مالياتي تحويل داده و باقي مراحل همانند مراحل اخذ كد اقتصادي توسط اشخاص حقيقي است.

ثبت شركت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.